top of page

16 juli 1941

Bijgewerkt op: 1 aug. 2022

Op deze dag is mijn moeder, Marjolijn Polderman in Den Haag geboren, bijna 1 maand later dan mijn vader. Deze 'speciale' blog is ter herinnering aan haar. Zij heeft mij op het spoor gezet naar de zoektocht van mijn biologische grootvader Günter. In deze blog geef ik u een inkijkje in haar leven.


In deze blog: 'Familie Polderman' en 'Op deze dag'.

Laat me weten wat u denkt!

Familie Polderman

Ter gelegenheid van mijn moeders 75e verjaardag heb ik Jacqueline Verkleij (Past Presents) de opdracht gegeven een boekje samen te stellen over de familiegeschiedenis van mijn moeder, de familie Polderman. Een paar details daaruit wil ik graag met u delen.


Mijn moeder komt uit een gezin van 7 kinderen. Van oud naar jong: Martine (Tineke), Marjolijn †, Sonja †, Anny (Ans), Erik, Reina en Remko. Vader Adrianus Gerrit Polderman en moeder Johanna Maria Kooijman.

Familie Polderman met aanhang ca. 1971.

Wat niet in het boekje staat vermeld is dat in de Tweede Wereldoorlog het gezin Polderman onderduikers heeft geherbergd onder de keukenvloer aan de Weesperstraat 69, te Den Haag.

Weesperstaat ten tijde van de Tweede Wereldoorlog

Op enig moment vond er een Razzia plaats in deze buurt en stonden er Duitse soldaten voor de deur om huiszoeking te doen. Het verhaal gaat dat de Duitse soldaten al binnen waren, maar door een melding werden weggeroepen en in allerijl de woning verlieten... Hoe anders had dit kunnen aflopen?


Of mijn moeder het bewust heeft ervaren of niet, dit verhaal heeft veel indruk gemaakt op haar en haar familie meerdere malen heeft zij dit verteld.

Op deze dag...

16 juli 1941 viel op de 3e woensdag van de maand. Deze dag was de 197e dag van het jaar. Bent u op deze dag geboren dan bent u sterrenbeeld Kreeft. In de Chinese astrologie valt deze dag in het jaar van de Metaal Slang. De zon kwam op om 5:39 en ging onder om 21:52. De maan was voor 53% zichtbaar


Op deze dag had Nederland een bevolking van ongeveer 8.968.644, waarvan 50,08% vrouwen. De populatie groeide rondom deze datum met gemiddeld 233 per dag.

Ben u op deze dag geboren dan ben u 80 jaar, 0 maanden en 0 dagen oud. Dat zijn 29.220 dagen, ofwel 701.284 uren, oftewel 42.077.098 minuten, dan wel 2.524.625.883 seconden.


De temperatuur op 16 juli 1941 lag tussen 13,4 °C en 22,6 °C en was gemiddeld 17,7 °C. Er was 4,7 uur zonneschijn (29%). De gemiddelde windsnelheid was 3 Bft (matige wind) en kwam overheersend uit het west-zuid-westen.


Via genealogieonline.nl kwam ik een aantal interessante feitjes te weten over deze dag.


Zo staat er op Delpher, de online zoekmachine voor kranten, de uitgave van de Arnhemsche Courant van 16 juli 1941.In deze krant valt de propaganda van de Duitse bezetter op. Zou Margaretha ook deze kranten hebben gelezen? Wat opvalt is de pro Duitse houding en de anti-communistische inhoud van deze krant.


Overige gebeurtenissen Tweede Wereldoorlog op 16 juli:

  • De Finnen bereiken het Ladogameer vanuit het noorden, daarmee het Russische leger ten westen van het meer afsnijdend van de hoofdmacht.

  • De Wehrmacht trekt Smolensk binnen.

  • Bij Beugen, Noord-Brabant stortte om 02.00 uur zo’n 2,5 kilometer ten noordwesten van het dorp een Duitse Messerschmitt Bf 110C-4 (werknummer 3506) van 2./NJG 1 neer.

  • Engels bombardement op 16 juli 1941. Vijfendertig Bristol Blenheim bommenwerpers van de Royal Air Force voeren een aanval uit op de Rijn- en Maashaven. Laag vliegend over de Leuvehaven en Coolsingel ging men terug richting Noordzee.

Op deze dag is ook Hans Wiegel geboren.

Nu begrijp ik ook waarom mijn moeder zo een fan van hem was en waarom ze vaak over hem sprak als hij weer eens op TV verscheen.

Verder op deze dag zijn geboren:

Op dezelfde dag in 1941 is Miep Gies getrouwd met Jan Gies. Miep Gies speelde een belangrijke rol ten aanzien van de onderduikers in het Achterhuis.


In 1965 exact 24 jaar later stappen ook mijn vader en moeder in het huwelijksbootje.

Detail: Haar moeder was ziek en kon niet naar het huwelijk.

Meer weten over deze dag is te vinden op de website van historisch-archief.


Het volgende filmpje rondom 16 juli 1941 komt uit het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid. Het onderwerp is 'Nederland voedt zichzelf'.


Nawoord

Mijn moeder zou, net als mijn vader vorige maand, 80 jaar zijn geworden. Hoe verschillend waren hun levens in de Tweede Wereldoorlog. Vandaag haal ik samen met mijn zus de urn op van mijn vader, die jaren in de urnenmuur heeft gestaan van crematorium Ockenburgh. Wij zullen te zijner tijd de as uitstrooien bij Lohr am Main in Duitsland, op de plek waar wij als familie fijne herinneringen hebben aan onze vakanties.

Bedankt voor uw aandacht


119 weergaven1 opmerking

Recente blogposts

Alles weergeven
Post: Blog2 Post
bottom of page