top of page

Bedoeld of onbedoeld... ?

Bijgewerkt op: 8 apr. 2021

In mijn vorige blog heb ik een eerste aanzet gedaan voor hoofdstuk in het boek. Zeker nog niet perfect, en de juiste toon moet ik nog vinden. In deze blog schrijf ik over de bemiddeling door Günter, zijn er wellicht 'missing' puzzelstukjes en geef ik een belangrijke update! Laat mij weten wat u ervan vindt.


De bemiddeling

Günter heeft na zijn vertrek vanuit Vught gezorgd dat zij naar Steinhöring kon. Hiervoor moest hij wel eerst zijn achterstallige nsdap contributie voldoen. Het lijkt er op dat hij tot 10 april even niet in dienst was en dit moest regelen. Het lijkt erop dat hij dit regelde vanuit de Stiftstraße 2 in Hirschberg.

Mogelijk op een strand of bij een bossage?
Achterkant van de foto met Günter en Margaretha

Door zijn bemiddeling heeft mijn grootmoeder op 9 mei 1941 een brief ontvangen uit Heim Hochland. In deze brief staat dat Feldmeister Günter Kneisler er op staat dat de kliniek in Steinhöring haar moet helpen. Op zijn verzoek heeft mijn vader de voornamen Günter Hans gekregen.


'Missing' puzzelstukjes

Günter is in oktober 1940 vanuit Vught naar het Oostfront vertrokken. Sindsdien heeft mijn grootmoeder hem nooit meer gezien. Tot kort na de geboorte heeft mijn grootmoeder opzettelijk de correspondentie aangehouden om er zeker van te zijn dat het haar en de baby aan niets zou ontbreken, daar zij zelf de middelen er niet toe had.


Vragen die ik heb:

  • Wie was er in die tijd huisarts te Vught? Dit in verband met de bevestiging van de zwangerschap.

  • Hoe heeft mijn grootmoeder contact onderhouden met Günter toen hij uit Vught was vertrokken? Telefonisch en/of brief? Waar is de correspondentie tussen mijn grootmoeder en Günter?

  • Waar is de correspondentie tussen Günter en de SS Todt-organisatie en/of NSDAP en/of Heim Hochland?

  • Was het idee van Günter om mijn grootmoeder naar de kliniek in Steinhöring te sturen, of was dat op advies van iemand anders?

  • Günter heeft aangegeven met haar te willen te trouwen. Heeft hij dat voor of na de geboorte van het kind gevraagd?


Update verzoeken, tips en dank

Yessss!!! In de loop van volgende week ontvang ik dan na betaling eindelijk het digitaal dossier van Günter Fritz Robert Kneisler!!!


De volgende tips (bedankt Gerard!):

"De SS was onderverdeeld in geografisch bepaalde afdelingen(Standarte) zoals Sudwest,of Berlin e.d. Als de 4 op zijn uniform verwijst naar een Standarte dan zou dit Standarte NordWest moeten zijn. Dit zou dan in tegenspraak zijn met eerdere bevindingen. Waarschijnlijker is dat de SS Totenkopf er een eigen nummering op na hield en het inderdaad een aanduiding voor een afdeling, regiment of bataillon is. Overigens hadden alle SS soldaten een doodshoofd op hun uniformpet en alleen de Totenkopf SS had het ook op het rechterschouderstuk. Afdeling 4 van de Totenkopf was belast met concentratiekamp Mauthausen."


En de tweede tip: "De dolk is een Rad Hauer (een soort hakmes) en werd op het ceremonieel tenue gedragen vanaf een bepaalde rang. De dolk en tenue moesten overigens uit eigen zak worden betaald. Dus in de uitvoering zaten grote verschillen. Zijn rang kon ik op zijn uniform niet vaststellen."


Bedankt voor al uw tips, meedenken en meepuzzelen. Blijf dat vooral doen. Na volgende week meer info uit Bundesarchiv!
104 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
Post: Blog2 Post
bottom of page