top of page

De zoektocht gaat verder...

Bijgewerkt op: 25 mei 2023

De afgelopen periode stond in het teken van de documentaire 'Sporen van Oorlog' en het vrijwilligerswerk bij Stichting Werkgroep Herkenning. Hierna heb ik nog diverse archieven bezocht. Dit heeft mij weer nieuwe informatie opgeleverd.

Foto van het archief met CABR-dossiers

In deze blog neem ik u mee hoe de zoektocht verder gaat. Ik heb mijn biologische grootvader dan wel gevonden, maar de zoektocht is eigenlijk pas net begonnen.

Laat u me weten wat u vindt?

Waar gebleven?

In mijn laatste blog gaf ik aan naar het stadsarchief in Hamburg te willen gaan. Ik wil onderzoeken of daar nog persoonlijke informatie is te vinden van mijn grootvader Günter. Met name of er is vastgelegd welke straf hij heeft gekregen. Op 4 december 1945 is Günter uit zijn internering ontslagen, en is hij pas in 1949 weer terug bij zijn familie. Hij schrijft zich in Hamburg in en woonde met zijn gezin in een gebombardeerd appartement. Hier was alleen de keuken nog redelijk bewoonbaar.


De documentaire

Op vrijdag 31 maart 2023 bij Omroep MAX op NPO2 om 22.15 uur was het zover. De aflevering van 'Sporen van Oorlog - Moffenmeid'.

Een bijzondere indrukwekkende documentaire. Naar aanleiding van de uitzending ontving ik veel reacties met name van mensen die ook een zoektocht willen starten naar hun voorouders.


Bijzonder was ook dat ik mocht aanschuiven bij Villa VdB op Radio 1, en bij Tijd voor MAX op NPO1.

Uitzending Tijd voor MAX - 24 maart 2023

Verder kreeg ik spontaan mailtjes van het Udens Archief en Stichting Sporen van Oorlog Mill. Zij waren in het bijzonder geïnteresseerd in het verhaal en de spullen van Allard August Weddepohl, de eerste echtgenoot van mijn grootmoeder Margaretha. Zij konden mij meer informatie geven. Zo hadden zij onder andere een foto van de eerste begraafplaats van Allard, en een foto nadat het graf was beschadigd na een Duitse granaatinslag op 23 september 1944.


Binnenkort ga ik bij Stichting Sporen van Oorlog Mill op bezoek voor rondleiding en kennismaking. Zij kunnen mij onder andere de brancard laten zien waarop Allard is vervoerd en het uniform wat hij droeg als soldaat.


Stichting Werkgroep Herkenning

Deze Stichting, bestaande uit vrijwilligers, zet zich in voor verwanten van 'foute' Nederlanders tijdens WO2. Zij houden zich bezig met Hulpverlening, bieden hulp bij zoektochten en hebben aandacht voor de naoorlogse impact op de samenleving.

Als secretaris houd ik mij bezig met ;

  • Websitebeheer o.a. problemen oplossen op website

  • Contentbeheer o.a. oproepen en nieuws plaatsen, boekenkast bijwerken.

  • LinkedIn berichten plaatsen

  • Binnenkomende mail bij het secretariaat dispatchen/beantwoorden

  • Nieuwe donateurs verwelkomen

  • Contactadministratie bijhouden

  • Regelmatig SWH Updates versturen aan donateurs/lotgenoten

  • Ondersteuning Bestuur

  • Bestuursvergaderingen bijwonen ca. 6 tot 10x per jaar

  • Jaarverslag voorbereiden en laten aanvullen

  • Uitnodigingen sturen ten behoeve van contact- en donateursdagen.

Een behoorlijke klus uitgevoerd door 7 bestuursleden en een aantal vrijwilligers. De komende jaren zal het drukker worden omdat in 2025 de CABR-dossiers worden open gesteld.


Ps. De Stichting Werkgroep Herkenning kan nog donateurs gebruiken. Neem een kijkje op de website en sluit u aan.


Openstelling CABR in 2025

We merken dat de drukte op het secretariaat van SWH serieus toeneemt. Dit wordt met name veroorzaakt door het voornemen om het CABR-dossier digitaal doorzoekbaar te laten maken. Meer info kunt u vinden via de website van Stichting Werkgroep Herkenning.


Interesse uit binnen- en buitenland over de openstelling neemt enorm toe, evenals de zorgen bij nabestaanden van 'foute' Nederlanders. Vooral de impact hiervan en hoe de publieke opinie hiermee omgaat. Bij 'de kinderen van', is de angst voor herbeleving van schaamte en het buiten gesloten worden ineens weer actueel.


Al met al iets om bewust van te zijn. Mocht uzelf vermoedens hebben dat er in uw familie mogelijk 'foute' verwanten zijn, check dan of er een CABR-dossier in het Nationaal Archief ligt.


Update zoektocht

Tijdens mijn rondgang op internet en de archieven heb ik weer veel info vergaard. Deze zal ik in de komende blogs verwerken. Onderstaande archieven heb ik digitaal en fysiek bezocht:


  • Gezocht naar info over kindertehuis 'De Knop' aan de Sint Jansstraat 10 te Breda. Helaas heb ik daar niets over gevonden.

  • Persoonlijke brief aan Bureau Jeugdzorg van mijn grootmoeder: 'Waar zijn de kleertjes ?'.

  • Ontdekt dat mijn vader en - ook zijn broertje Allard - in meerdere kindertehuizen hebben gezeten en zijn ondergebracht bij particulieren tijdens de internering van Margaretha.

  • Op internet gezocht op archiefstukken rondom internering van Vughtenaren door gemeentepolitie, gemeentebestuur en Militair gezag. Nog afspraak plannen om deze in te kijken.

  • In het NBI-archief een gedetailleerde omschrijving gevonden over de inboedel per kamer in Villa Coebax te Vught.

  • In het NBI-archief een dossier gevonden over de broer van mijn grootmoeder.

  • Het CABR-dossier opgevraagd van de broer van mijn grootmoeder en bekeken. Hierin een interessante ontdekking gedaan.

  • In dit archief vond ik een beschrijving van de staat van onderhoud 1953 van de panden en tuinen van Villa Coebax en de verpachte panden van deze eigenaar.

  • Onderzocht in welke jaren mijn grootmoeder en Allard August Weddepohl de vierdaagse van Nijmegen hebben gelopen. In 1934 en in 1937 hebben ze elkaar daar ontmoet. Ook kwam ik erachter dat mijn vader deze als soldaat in 1962 heeft gelopen.

  • Digitaal op zoek naar ingezetene-registratie van Günter in Hamburg. Ook op zoek naar details over de periode na het stoppen van de internering van Günter op 4 december 1945 tot 1949. Hiervoor lijk ik fysiek de studiezaal te moeten gaan bezoeken.

Om alles goed te documenteren ben ik een kwartierstaat aan het maken met behulp van het stamboom programma Mac Family Tree 10. Met de nieuwe inzichten mijn eigen website onder handen genomen en bijgewerkt.


Weblinks

Voor uw zoektocht zijn wellicht de volgende weblinks interessant:

  • Als u op zoek bent naar informatie over Duitse soldaten in Nederland, dan is dit een handige link bij het Nationaal Archief. Hier staat hoe u uw zoektocht kan starten.

  • In het NBI-archief kunt u digitaal zoeken op naam of er een dossier is van uw voorouders. In deze dossiers kan al een verwijzing staan naar mogelijk het ' fout' zijn van een voorouder. Bijzonder aan deze dossiers is dat deze openbaar zijn en voor een ieder op te vragen. Dit is ook een handige zoekpagina.

  • Via een collega bij de Stichting Werkgroep Herkenning kreeg ik een interessante link doorgestuurd die goed kan helpen als je op zoek gaat naar informatie in de Duitse Archieven. "Was machte Großvater in der Nazizeit? Eine Anleitung zur Recherche".

  • De Stichting Werkgroep Herkenning kan nog donateurs gebruiken. Neem een kijkje op de website en sluit u aan bij deze groep.

Nawoord

Het heeft even geduurd, maar ik wil u graag weer meenemen op mijn zoektocht. Veel is uitgezocht en veel nog niet. Via mijn blog wil ik u stimuleren ook op zoek te gaan naar uw familiegeschiedenis. In 2025 worden de CABR-dossiers opengesteld en kan een ieder kennis nemen van de inhoud. Persoonlijke brieven van uw grootouders of foto's, verklaringen van getuigen etc. Ik heb er voor gekozen de context erbij te zoeken, en blijf er voorlopig mee doorgaan.

Uw reactie wordt gewaardeerd!

155 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

DISCH

Post: Blog2 Post
bottom of page