top of page

DISCH

Bijgewerkt op: 3 jan. 2023

Ludwigsburg, 4 december 1945. In het document staat "DISCH". Met Google Translate betekent dit 'gerecht'. Mijn aanname was dan ook dat Günter voor het gerecht moet verschijnen. Niet dus, want DISCH blijkt een afkorting voor 'discharged' te zijn. Dat geeft weer een andere kijk op het verhaal. Hoe kwam deze vrijlating tot stand? In deze blog meer hierover.


Verder in deze blog: 'Staatsarchiv Ludwigsburg, 'Spruchkammer', 'Update zoektocht' en 'Weblinks'.

Laat me weten wat u vindt!

Staatsarchiv Ludwigsburg

Bij navraag in het Landesarchiv Baden-Württemberg en Staatsarchiv Ludwigsburg of er wellicht rechterlijke uitspraken aanwezig zijn, kreeg ik van een behulpzame medewerker van het Ludwigsburg Archief het volgende antwoord (vanuit Duits vertaald door Google Translate):

Geachte heer Schuling, Ik heb de documenten gecontroleerd van de rechtbank en de strafinrichting van Ludwigsburg die hier worden bewaard, helaas zonder succes. De traditie is zeer onvolledig, waarschijnlijk door de wanordelijke administratie van documenten direct na het einde van de oorlog. Als de woonplaats van Kneisler in de periode rond 1946-1948 bekend was, zou ik tribunaaldocumenten kunnen onderzoeken of verwijzen naar een ander archief. Ik heb de registratieformulieren van de Ludwigsburg Spruchkammer voor de stad Ludwigsburg gecontroleerd, helaas zonder succes. NB: Als ik het goed begrijp, werd Kneisler volgens de gegevens van het Federaal Archief op 4 december 1945 ontslagen. Met vriendelijke groeten

Volgens mijn Duitse halfoom zou Günter in 1949 met zijn gezin in Hamburg, aan de Rosenallee, gaan wonen op de 5e etage van een uitgebrande flat. Alleen de keuken was nog intact. In de periode voorafgaand woonde de rest van het gezin in Zwikau bij zijn schoonouders.


Het antwoord van de medewerker is voor mij aanleiding om verder te zoeken. Mogelijk kan deze medewerker mij verder op weg helpen bij het achterhalen van andere documenten.

Spruchkammer

Spruchkammer zijn na de oorlog in Duitsland opgerichte rechtbanken die zich vanaf 1946 bezighielden met denazificatieprocessen.



Na de inwerkingtreding van de Bevrijdingswet begin maart 1946 moesten 13 miljoen volwassen Duitsers in de Amerikaanse zone vragenlijsten invullen waarin ze moesten aangeven of ze lid waren van de NSDAP, een van haar vestigingen of aangesloten organisaties en wat hun professionele en financiële situatie was.


Günter moest waarschijnlijk een uitgebreidere vragenlijst met 131 vragen invullen, die vanaf medio 1945 in gebruik was. Deze lijst was gericht op Duitsers op sleutelposities in het openbaar leven. Weigering of valse informatie werd bestraft. De ingevulde vragenlijsten werden erkend door de politie.


In totaal kwamen 3,6 miljoen Duitsers hiervoor in aanmerking. Alle anderen werden als "niet beïnvloed" beschouwd. Door talrijke amnestiemaatregelen (ca. 2,5 miljoen) en de weigering om een ​​vordering in te stellen, werden uiteindelijk in totaal ca. 950.000 zaken behandeld.


Deze rechtbanken konden beklaagden in vijf categorieën indelen:

  • Hauptschuldige (Kriegsverbrecher)

  • Belastete (Aktivisten, Militaristen und Nutznießer)

  • Minderbelastete (Bewährungsgruppe)

  • Mitläufer

  • Entlastete, die vom Gesetz nicht betroffen waren.

Dit moest zorgen voor een uniforme behandeling van deze mensen in de verschillende zones.


De scheidsgerechten bepaalden tot welke groep een beschuldigde behoorde en gelastten de vereiste boetemaatregelen.


Deze bestonden vooral uit de verplichting om herstel- en bouwwerkzaamheden uit te voeren (bijvoorbeeld puinruimen), de uitsluiting van openbare ambten, waaronder het notariskantoor en de advocatuur Ook verloor men de wettelijke aanspraken op een uit openbare middelen uit te keren pensioen en de confiscatie van activa, de ontneming van het stemrecht, het passief kiesrecht en het recht om als lid van een partij politieke activiteiten te ontplooien.


Ben benieuwd wat Günter in de periode na zijn vrijlating heeft moeten- of kunnen doen.

Update zoektocht

De afgelopen weken weer een hoop opgestoken:

  • Ik ontving een uitnodiging van het CBG om op zaterdag 25 juni een GenTalk te houden over de zoektocht naar mijn grootvader. Dit allemaal vanaf het podium in het DeLaMar theater tijdens het jaarlijkse famillement.

  • Op het famillement kwam ik in contact met verschillende organisaties, die mij met mijn zoektocht eventueel verder kunnen helpen. Dit zijn o.a: Delpher, Lebensspuren Verein en Netwerk Oorlogsbronnen.

  • Bij de ANWB heb ik hetzelfde verhaal op donderdag 23 juni mogen doen tijdens een TEDx-event voor collega's door collega's.

  • De medewerker van het Landesarchiv Baden-Württemberg gecontact voor meer info.

  • Via Stichting Werkgroep Herkenning krijgen wij regelmatig vragen over zoektochten naar Duitse (groot)vaders / families. Hierbij helpen donateurs anderen.

  • Tijdens mijn zoektocht kwam ik mijn verhaal ook op CompGen tegen in het Duits.

Weblinks

De volgende weblinks kwam ik tegen:

  • Achtergrondinfo over Denazificatie en de Spruchkammer.

  • Duitse wikpedia over Denazificatie

  • Korte schooluitleg in Duits over de entnazifizierung op youtube

  • Documentaire: Wie Deutschland entnazifiziert wurde - Dokumentarfilm "Die kleinen Nazis" (1981) .

  • Website met dossiers Spruchkammer.

  • Propogandafilm die gemaakt is in Ludwigsburg.

  • Naoorloogse film met Hans Albers, volgens mijn Duitse halfoom zou daar de tweede voornaam van mijn vader mogelijk van kunnen zijn afgeleid.

Nawoord

De zoektocht is nog lang niet ten einde.

Meer en meer informatie komt er vrij. Vorige week een hoogtepunt tijdens het famillement van het CBG, waar ik mijn zoektocht mocht komen toelichten aan geïnteresseerden en stamboomonderzoekers.

Ik hoop dat ik een aantal van u heb kunnen inspireren en stimuleren om ook op zoek te gaan naar de rol van u (groot)ouders, ooms en tantes. Er is meer informatie beschikbaar dan u in eerste instantie zou denken.

Ik hoor graag van u!

486 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
Post: Blog2 Post
bottom of page