top of page

Geduld hebben...

In deze blog over mijn zoektocht naar Günter Kneisler: Match op stamboom, brieven gesorteerd, waar waren de kinderen, tips en info deze week en wist je dat... Toeval of niet?


Deze zoektocht leert mij ook veel over mijn vader en over de tijd nadat Günter Kneisler uit beeld leek te zijn verdwenen... Zeer indrukwekkend.


Match op stamboom!

In mijn stamboom op myHeritage en Ancestry heb ik de volledige naam en geboortedata van mijn grootvader, zoals die nu door Bundesarchiv aan mij is medegedeeld, opgevoerd. Dat leverde een interessante match op bij myHeritage. De naam, weliswaar anders geschreven, en geboortejaar leverde een link op naar een andere stamboom van ene Birte Kristina Kneisler. Via Pinterest, Facebook en Instagram probeer ik contact te krijgen, maar helaas nog niet gelukt.


Nu geduld hebben en wachten op bevestiging uit Bundesarchiv dat de persoon in het dossier, ook inderdaad de grootvader is waarnaar ik op zoek ben, en wat zijn rol was ten tijde van de Tweede Wereldoorlog.


Brieven gesorteerd

De brieven tussen grootmoeder en overgrootmoeder en briefjes uit kamp Vught vluchtig doorgenomen en deze geprobeerd op chronologische volgorde te leggen. Correspondentie tussen grootmoeder en haar moeder vindt plaats van en naar Huize Coebax. Lijkt er sterk op dat mijn grootmoeder een tijd lang in Huize Coebax heeft gezeten met de kinderen na haar vrijlating. De opgevouwen briefjes van mijn stiefopa hebben betrekking op zijn verblijf in de barakken en het missen van zijn gezin. Bizar om te lezen hoe de omstandigheden waren. Helaas geen informatie over mijn grootvader Günter Kneisler.

Waar waren de kinderen?

Uit de brieven blijkt dat zijn kleine broertje bij de nonnen in een ziekenhuis in Eindhoven was, waar het volgens mijn grootmoeder kantje bord was met hem. Het bleek enige moeite te kosten om hem weer bij zijn moeder in Huize Coebax te krijgen. Bewijs waar mijn vader was tijdens de internering van mijn grootmoeder heb ik niet kunnen vinden tussen de brieven. Het kan goed zijn dat mijn vader is achtergebleven in Huize Coebax toen mijn grootmoeder naar Maastricht is overgeplaatst. Over Günter Kneisler wordt niet gesproken in de brieven.


Tips en info deze week

Weer diverse tips en informatie gekregen van de meelezers. Hieronder een opsomming.


NSDAP-kantoor Nieuwe Parklaan 26:

  • Een meelezer van deze blog wist te vertellen dat de Rudolf Steinerkliniek in de oorlog werd gebruikt als kraamkliniek. Zwangere Duitse militairen of vrouwen die zwanger waren van een Duitse soldaat konden hier bevallen en medisch worden bij gestaan. Mogelijk is mijn grootmoeder voor controle met mijn vader (10 maanden oud) naar deze kraamkliniek gegaan.

  • Ook heb ik zelf navraag gedaan bij Rudolf Steiner kliniek. Een behulpzame medewerker is het archief ingedoken op zoek naar info, Nog geen concrete aanwijzing, wel achtergrondinformatie gekregen over deze plek.

  • Bij het NIMH ga ik archiefstukken opvragen over SS Totenkopf Standarte 4 in Den Haag en het NSDAP-kantoor. Mogelijk dat daar registraties zijn gedaan van gebeurtenissen die verband houden met mijn grootvader Günter Kneisler.

Verblijf vader tijdens internering:

  • Mogelijk staat dit op mijn vaders persoonskaart. Deze tip kreeg ik van een lezer van de blog om deze op te vragen bij de gemeente in Den Haag of CBG.

  • Bij het Brabants Historisch Informatie Centrum (BHIC) ontheffing inzage archiefstukken aangevraagd voor inzage dossiers Jeugdzorg. Hopelijk kan ik na 19 januari hiernaartoe.

  • Ik wacht op informatie van het CABR Nationaal Archief. Mogelijk is er een registratiekaart aanwezig van mijn vader voor het onderbrengen in een kindertehuis.

  • Verder nog een tip gekregen om contact op te nemen met het Regionaal Historisch Centrum Limburg (RHCL) over het verblijf van mijn grootmoeder in Maastricht. Mogelijk is hier informatie over tehuizen waar kinderen van geïnterneerde vrouwen werden ondergebracht.


Wist je dat...

Mijn moeder is op dezelfde dag overleden als mijn overgrootmoeder, namelijk op 1 mei. Toeval?


Geduld hebben

Het is nu vooral geduldig zijn en afwachten wat er uit de verschillende uitvragen terugkomt. Ben benieuwd. Bedankt voor het lezen en uw hulp! Laat weten wat u ervan vindt.

98 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
Post: Blog2 Post
bottom of page