top of page

Günter 1946-1948

Na zijn 'vrijlating' is het onduidelijk hoe het Günter is vergaan in de periode 1946-1948. Wat ik weet is dat hij in 1949 herenigd werd met zijn gezin, en in Hamburg is gaan wonen. Om hier meer over te weten te komen heb ik diverse mails naar Duitse archieven gestuurd en context toegevoegd over het leven in Hamburg na de Tweede Wereldoorlog. Dat blijkt toch lastiger dan ik dacht.

Bron: https://media.nu.nl/m/qvzx0oxa9jac_xwd1280.jpg/juli-1943-hoe-hamburg-veranderde-in-de-hel-op-aarde.jpg

Verder in deze blog: 'Update zoektocht', en 'Weblinks'.

Laat u me weten wat u vindt?

Staatsarchief Hamburg

Bron: https://www.hamburg.de/

Om er achter te komen wat Günter na zijn internering is gaan doen, ben ik op zoek gegaan naar de inhoud van de uitspraak tegen hem. Zo wil ik weten: Moest hij meehelpen aan de wederopbouw?, Kreeg hij nog een aanvullende straf of taak?, Hoe lang duurde dat?, Ging hij aan het werk, en zo ja; wat en waar .. ?


Het Landesarchiv Baden-Württemberg, Staatsarchiv Ludwigsburg kon geen documenten vinden over Günter. Ze gaven de tip om om het te proberen in het Staatsarchiv van Hamburg. Mogelijk dat daar eventueel relevante documenten zijn opgeslagen.


Na ontvangst van deze mail heb ik op 1 juli een mail gestuurd naar het StaatsArchiv van Hamburg (office-staatsarchiv@bkm.hamburg.de):

Sehr geehrter Mitarbeiter,

Ich suche Informationen zu Gerichtsentscheidungen im Entnazifizierungsverfahren 1945/1946 meines Großvaters Günter Fritz Robert Kneisler (02.10.1910 Brandenburg).

Am 4. Dezember 1945 ist er entlassen vom Ludwigsburg. Nach seinen Entlassung war er wohnhaftig in Hamburg. Gibt es darüber eine Aufzeichnung oder Spruchkammerunterlagen? und kann es eingesehen werden?

Auch möchte ich gerne seinen Personalkarte bekommen. Ist das möglich?

Vielen Danke für die Mühe.

Mit freundlichen Grüßen,
Michael Schuling 
Enkel

Al snel kreeg ik een reactie van een van de medewerkers aldaar. Het kwam er op neer dat denazificatie bestanden worden bewaard in de inventaris 221-11 Staatscommissaris voor denazificatie en categorisering, en worden geïndexeerd via een gedigitaliseerde namen index. Deze kan ik inzien in de leeszaal in Hamburg. Daarbij komt nog dat sommige dossiers beperkt openbaar zijn. Om deze in te mogen zien moet ik een verzoek tot verkorting van de beschermingstermijn indienen. Helaas kan niet met zekerheid gezegd worden of ik zal vinden wat ik zoek met betrekking tot een (tribunaal)dossier.


De registratiekaart (Meldekarte) van Günter, en eventuele adressen waar hij gewoond heeft vanaf 1946 hoop ik hier ook te vinden.


Verder raden ze aan om een onderzoek te doen bij het Federaal Archief (koblenz@bundesarchiv.de), waar vooral de gevallen in de eerste drie ernstigere categorieën worden bewaard. Hier schreef ik over in mijn vorige blog.

Aangezien ik denk dat Günter in de 4e categorie 'Mitläufer' valt sla ik die mogelijkheid nog even over.


Update zoektocht

  • Voor het voorlopig laatste puzzelstukje van Günter zal ik naar Hamburg afreizen.

  • Afgelopen periode ook veel informatie verzameld over o.a. 'Huize De Knop' , het kindertehuis waar mijn vader zat toen mijn grootmoeder was geïnterneerd. Dit leverde weer nieuwe inzichten op. Daarbij twee ooggetuigen mogen spreken, die er tegenover woonde in die tijd.

  • Na een oproep te hebben geplaatst via Stichting Werkgroep Herkenning, kreeg ik een doctoraalscriptie binnen over NSB-kinderen in kindertehuizen en een artikel over Huize De Knop in 1944-1946.

  • Tijdens mijn zoektocht naar informatie over Huize de Knop kwam ik via documenten uit het Nationaal Archief en in het BHIC meer op het spoor. Hierover zal ik een aparte blog wijden.

  • Zoals het er nu uitziet wordt de documentaire in het voorjaar van 2023 uitgezonden.

Weblinks

Verder kwam ik onderstaande weblinks tegen. Deze geven een mooi beeld over Hamburg na WO2:

Nawoord

Nog een lastig 'laatste' puzzelstukje om te leggen.


Om meer gegevens te achterhalen zal ik het archief in Hamburg bezoeken. Zo ben ik ook begonnen met het verzamelen van informatie over de kindertehuizen waar mijn vader verbleef. Dat zat toch weer anders in elkaar dan ik dacht! Kortom de zoektocht gaat nog wel even door.

Laat u me weten wat u vindt?

234 weergaven2 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

DISCH

Post: Blog2 Post
bottom of page