top of page

Het is Günter!

.. en Duitse halfoom gesproken...

Zaterdag 13 maart om 15:00 uur gaat de deurbel en daar staat een koerier met een envelop van het Bundesarchiv in zijn handen. Ja! Daar is eindelijk het verlossende antwoord! Na een snelle blik op de digitale documenten, en na vastgesteld te hebben dat Günter inderdaad de grootvader is die ik zocht. Een naam op internet opgezocht en dezelfde dag een halfbroer van mijn vader gebeld! Meer en meer bevestiging dat Günter inderdaad mijn grootvader is. In deze blog een eerste korte beschouwing van deze nieuwe ontdekkingen.


Verder: 'Communicatie nu en toen', 'In het nieuws' met daarin de staking op vervolging van een 96-jarige SS'er en een 'Update zoektocht'. Laat me weten wat u ervan vindt!


Wat in het dossier?

Het digitale dossier op CD bestaat uit 43 bladzijden met informatie over zijn loopbaan als soldaat op datum vanaf 1931 tot 1947. Opvallend is het aantal wisselingen en verplaatsingen in afdelingen van Günter in de eerste periode. Zo ook een verblijf in Liegnitz/Legnica. De informatie tijdens de Tweede Wereldoorlog lijkt iets minder goed bijgehouden. Ook vind ik er informatie over zijn familie. Tussen de namen van zijn vrouw en kinderen staat de naam van mijn vader Günter Hans Büller.


Na bestudering van de namen van de kinderen viel een naam in het bijzonder op (later meer). Deze naam op internet opgezocht en een telefoonnummer verscheen. Normaal zou ik even nadenken voordat ik zou bellen, dit keer niet. Wat volgde was een gesprek om 16:45 uur met een halfbroer van mijn vader. Het gesprek heb ik als open, ietwat verwarrend en warm ervaren. Er gaat op dat moment zo veel door je heen. Belangrijkste was dat ik kon vaststellen dat diegene aan de andere kant van de lijn inderdaad een 78-jarige zoon was van Günter en de vader van Birte Kristina Kneisler. Het gesprek duurde 16 min en 36 sec en met wederzijds goedvinden hebben we afgesproken dat wij contact met elkaar zullen onderhouden.


Deze nieuwe ervaring en informatie is te veel om in een keer in deze blog te verwerken. Volgende keer neem ik u mee in meer detail. Er is nog veel uit te zoeken: Waar is Günter exact geweest en wat was zijn taak daar? Is er nog meer vastgelegd in de archieven van het Bundesarchiv? Veel, veel vragen nog.


Communicatie nu en toen

In een van mijn vorige blogs vroeg ik mij af hoe mijn grootmoeder en Günter hebben gecommuniceerd. Toen was het onzeker of de post wel aan kwam. Wat een stress heeft dat met zich meegebracht. Even bellen zat er echter niet in.


Ongeveer 80 jaar na dato is het veel voorspelbaarder. Op 4 maart heb ik het betaaloverzicht ontvangen digitaal en direct overgemaakt, en tegelijkertijd de leverancier op de hoogte gebracht via email.


Het digitale dossier zou op CD per post gestuurd worden, omdat digitaal niet mag in verband met privacy wetgeving in Duitsland. Na een zoekactie op internet via websites van Deutsche Post en PostNL begreep ik dat er geen vertraging is in de postverwerking en dat de levertijd 2-4 dagen is. En passant zag ik dat er in december wel grote vertragingen waren in verband met de Coronacrisis.


Op woensdag 10 maart via een email navraag gedaan bij de leverancier Selke GmbH wat de status is van de verzending van het digitale dossier van Günter. Zij gaven aan dat het op die dag was verstuurd. En inderdaad op zaterdag 13 maart werd hij keurig op tijd aan de deur afgeleverd. Bizar als je daar nu over nadenkt ; de verschillen tussen nu en toen.


In het nieuws

Afgelopen week viel me onderstaand bericht op:

Zie ook voor uitgebreidere info:

NOS Nieuws: Een 96 jarige SS'er niet vervolgd in verband met gezondheidstoestand.

Dat had ik me niet echt gerealiseerd, dat SS'ers na de Tweede Wereldoorlog alleen vervolgd werden als ze direct betrokken waren bij het doden en mishandelen van mensen. In dit nieuwsbericht van de NOS wordt geschreven dat de laatste jaren ook medeplichtigen veroordeeld kunnen worden voor hun rol.


De kans was dus aanwezig dat Günter ook voor het gerecht gesleept zou kunnen worden, als hij nog geleefd had. Zijn naam stond toch duidelijk in het CABR-dossier van mijn grootmoeder? Hoe ging dat toen? Kwam zijn naam dan na de verhoren op een lijst met potentiële kandidaten voor vervolging oorlogsmisdaden? Geen idee hoe dat is gegaan.

Heeft u een idee?

Update zoektocht

Nationaal Archief: Bezoek Nationaal Archief is uitgesteld naar vrijdag 21 mei 2021 in verband met verlengde lockdown. Dan kan ik het CABR-dossier van mijn grootmoeder en stiefopa met eigen ogen inzien.


Registratiekaart vader: Na onderzoek in Nationaal Archief is gebleken dat er geen registratiekaart van mijn vader aanwezig is. Wel een tip van Nationaal Archief gekregen:


Het is mogelijk dat hij niet door de Bijzondere Jeugdzorg in een kindertehuis geplaatst is, maar door de rechtbank. In dat geval zou er een voogdijregisterkaart van hem bewaard kunnen zijn. Dit is een kaart waarop alle gerechtelijke beslissingen staan die er m.b.t. de voogdij genomen zijn.

Omdat uw vader geboren is in het buitenland zou zijn voogdijregisterkaart in het Noord-Hollands Archief in Haarlem info@noord-hollandsarchief.nl moeten liggen. Het Noord-Hollandsarchief bewaart het Amsterdams kantongerecht-archief, waarin voogdijregisterkaarten zitten van kinderen geboren in het buitenland. Ik raad u aan om hier te informeren.

Daarop direct een mail gestuurd met de vraag of zij een registerkaart in het archief hebben liggen. Nu wachten op bericht.


Nawoord

...! Wat een rollercoaster deze week.Het gesprek met de halfbroer van mijn vader was toch wel heel bijzonder. Nu eerst even alle informatie goed op een rijtje zetten. Genoeg nog om samen met u uit te zoeken.


Dank voor uw aandacht.
192 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
Post: Blog2 Post
bottom of page