top of page

Meer betekenis...

Bijgewerkt op: 5 mrt. 2021

Onderwerpen over de Tweede Wereldoorlog komen meer en meer binnen. Zoals de Februaristaking en het tv-programma 'Verborgen Verleden' met Danny de Munck. Hier sta ik kort bij stil. Verder in deze blog 'Communicatie Tweede Wereldoorlog, 'Wist u dat?', een update over de 'Afgelopen week' en de 'Week van de waarheid!'. Laat me weten wat u ervan vindt!


Februaristaking

Bron: https://nos.nl/artikel/2089009-indrukwekkende-foto-februaristaking-opgedoken.html

Iets wat mijn aandacht trok deze week was de herdenking van de Februaristaking van 1941. Een belangrijke ommekeer in de verhouding tussen de Nederlanders en Duitsers oftewel de start van het verzet. Voorheen zou ik er geen aandacht aan hebben gegeven, maar door de zoektocht naar Günter krijgt het steeds meer betekenis.

Uit wikipedia: "De Februaristaking was een staking op 25 en 26 februari 1941 die begon in Amsterdam en zich uitbreidde naar de Zaanstreek, Haarlem, Velsen, Weesp, Hilversum en de stad Utrecht. Het was de eerste grootschalige verzetsactie tegen de Duitse bezetter in Nederland. De staking was het enige massale en openlijke protest tegen de Jodenvervolging in bezet Europa. Aanleiding van de staking waren de eerste razzia's in Amsterdam waarbij honderden Joodse mannen opgepakt werden."

In hoeverre heeft mijn grootmoeder dit mee gekregen in Vught en hoe heeft het haar handelen beïnvloed? Günter was toen al weg uit Vught, en was voor mijn grootmoeder aan het bemiddelen voor een plek in een Lebensborn kliniek. Wist hij er wel van? Hoe werden de overige SS'ers op de hoogte gehouden van dit soort incidenten? Heeft Günter zich hier ook schuldig aan gemaakt? Vragen waar wij waarschijnlijk nooit antwoord op zullen krijgen ...


Communicatie Tweede Wereldoorlog

Naar aanleiding van mijn vorige blog wil ik weten hoe ze in die tijd contact onderhielden. Ik stuitte op een website en heb daar een paar passages uitgehaald.

Telefoon?
Van vrij telefoonverkeer was nauwelijks sprake tijdens de oorlog. Wel waren er privé verbindingen tussen, bijvoorbeeld, kantoren van Waterleidingen. Er werden ook veldtelefoons gebruikt, maar het bereik was kort, doorgaans maar tien kilometer. Er waren ook mobiele telefoons die je aan een mast kon verbinden zodat je wel verder kon bellen. Aan deze masten hingen de telefoonkabels die ook gebruikt werden voor de vaste telefoons thuis en in kantoren, omdat het verzet niet wist of er werd afgeluisterd was de telefoon niet populair onder hen. 

Grote kans dat mijn grootmoeder en Günter op deze manier geen contact hebben onderhouden.

Post?
De post was een zeer onbetrouwbare manier van communicatie omdat je niet wist of je bericht wel aan kwam en zo ja, wanneer het aankwam. Post werd soms onderschept door de SicherheitsDienst (SD), maar omdat je nooit wist óf dat gebeurde werd deze manier van berichten uitwisselen weinig gebruikt. 

Via de persoonskaart van mijn grootmoeder kan ik opmaken dat zij op 31 december 1941 een postbus tot haar beschikking heeft gehad. Op 6 november 1943 weer een andere postbus. Dit lijkt voor Günter en mijn grootmoeder de enige mogelijkheid om met elkaar te communiceren. Daar gaan wij maar even vanuit.


Wist u dat?

  • De acteur Horst Tappert van de TV-serie 'Derrick' lid was van de SS Totenkopf in 1943? Zou dat dezelfde Standarte zijn waar Günter deel van uitmaakte?

  • ABBA zangeres Frida geboren is in een Lebensborn kliniek in Noorwegen? Hier een link naar een documentaire.

  • Himmler op 28 oktober 1939 een Fortpflanzungsbefehl heeft gegeven aan de SS soldaten en oproept op zich voort te planten en intieme relaties aan te gaan met de lokale bevolking?

  • Het opperbevel in 1940, toen militairen ingekwartierd werden, er meerdere malen op hamerde vooral geen intieme relaties met de lokale bevolking aan te knopen, omdat dat uiteindelijk tot verraad kon leidden. Zie ook: De verborgen oorlog: kinderen van Duitse militairen.

  • Mijn grootvader op de foto waarin hij vooruit staart een RAD Hauer met een wit heft in zijn handen heeft?

Afgelopen week

Een betekenisvolle en boeiende week achter de rug. Hier een korte opsomming :

  • Naar aanleiding van een tip van een lezer een boek aangeschaft "Een zoon voor de Führer". In dit boek staat een beschrijving over Heim "Hochland" inclusief foto's. Deze ga ik nog lezen.

  • In verband met de verlengde lockdown is de afspraak bij het Nationaal Archief om de dossiers met eigen ogen te zien verplaatst naar maandag 29 maart.

  • Een indrukwekkende reportage gezien van 'Verborgen Verleden' met Danny de Munck. Deze stond in het teken van de Februaristaking, eindigde in Concentratiekamp Dachau, een plek waar o.a. SS Artsen werden opgeleid. Ben benieuwd waar Günter zijn opleiding heeft gehad...

  • Mijn hoogtepunt was dat ik afgelopen zaterdag contact heb gelegd met de halfbroer van mijn vader. Voelde heel vertrouwd en meteen al interessante uitwisseling van gedachtes.

Week van de waarheid!

Deze week is het waarschijnlijk zover! Dan krijg ik het 25 pagina's tellende gedigitaliseerde dossier van mijn grootvader, uit het Bundesarchiv, in handen. Dan zullen er weer puzzelstukjes op zijn plek gaan vallen. Ik hou u op de hoogte!


Bedankt voor uw interesse en tips.

Laat me weten wat u ervan vindt!
99 weergaven1 opmerking

Recente blogposts

Alles weergeven
Post: Blog2 Post
bottom of page