top of page

Naar JC 74 Ludwigsburg

Günter is vanuit Saint-Avold op enig moment overgeplaatst naar J C 74 Ludwigsburg. Navraag bij het Bundesarchiv leverde een boeiend puzzelstukje op. Opeens had ik de vingerafdrukken van Günter in mijn bezit. Onder andere ook meer duidelijkheid over wanneer hij vanuit Saint-Avold naar Ludwigsburg is overgebracht.

Deel van Günter's vingerafdrukken

In deze blog: 'Interneringskampen Ludwigsburg', 'Flak-Kaserne Ludwigsburg', 'Luchtafweerkazerne als interneringskamp'Update zoektocht' en 'Weblinks'.

Laat me weten wat u vindt!

Interneringskampen Ludwigsburg

Onmiddellijk na het binnenvallen van Duits grondgebied in 1945 begonnen Amerikaanse troepen potentiële oorlogsmisdadigers en anderen te arresteren en op te sluiten. Zij werden geïdentificeerd als veiligheidsbedreigingen. De zogenaamde automatische arrestatie trof alle personen die tijdens het nazi-tijdperk bepaalde rangen hadden of bepaalde functies vervulden. Tegen het einde van 1945 waren ongeveer 120.000 personen gearresteerd en overgebracht naar interneringskampen in Beieren, Hessen en Württemberg-Baden. Deze waren speciaal ontworpen om vermoedelijke nazi-activisten te arresteren. Zo ook Günter die op 21 september 1945 van Saint-Avold, na een verblijf van iets meer dan 3 maanden, naar JC 74 Ludwigsburg werd overgeplaatst.

Günter's interneringskampen

In de voormalige kazerne in en rond Ludwigsburg werden geïnterneerde personen onder meer vastgehouden in:

  • Kamp 71 Ludwigsburg-Grünbühl/Aldingen (alleen 1945/46)

  • Kamp 72 Ludwigsburg-Oßweil, kazerne Krabbenloch

  • Kamp 73 Kornwestheim, kazerne Hindenburg

  • Kamp 74 Ludwigsburg-Oßweil, luchtafweerkazern

  • Kamp 75 Kornwestheim, kazerne Ludendorff

  • Kamp 76 Hohenasperg

  • Kamp 77 Ludwigsburg, Fromann-kazerne

  • Kamp 78 Stuttgart-Zuffenhausen, grenadierkazerne

In maart 1946 werd het denazificatieproces van de Amerikanen naar de Duitse autoriteiten overgedragen.


Vanaf mei 1947 kwamen de overgebleven kampen onder Duits bestuur te staan.


Flak-Kaserne Ludwigsburg

Flak-Kaserne Ludwigsburg was een militaire kazerne. Deze was oorspronkelijk eigendom van het Duitse leger en werd later bezet door het Amerikaanse leger.

Het ligt in de stad Ludwigsburg in het zuidwesten van Duitsland in de buurt van Stuttgart.

http://gisselbrecht.com/flakkaserne-ludwigsburg/
Bron: http://gisselbrecht.com/flakkaserne-ludwigsburg/

De bouw begon eind 1935 en begin 1937 begonnen leden van lucht afweereenheid Flak-Regiment 25 het 19 ha grote terrein te bezetten. Eerst moesten de kazerne en een paradeterrein worden voltooid. De officiële openingsceremonie vond plaats op 12 september 1936 in aanwezigheid van Oberst Kolb (commandant van het regiment), Oberst Heilingbrunner, de Bürgermeister van Ludwigsburg Dr. Karl Frank en andere gasten. Er was een militaire flypast, en er werd een show opgevoerd in de gymzaal met optredens van Zarah Leander en Ilse Werner.


In april 1945 bezetten Franse en Amerikaanse troepen Ludwigsburg en de kazernecommandant gaf zich over. Na aanvankelijke schermutselingen trokken de Fransen zich terug uit de stad, waarna de controle over de stad in handen kwam van kapitein (later majoor) John Lindsay als hoofd van de Amerikaanse militaire regering.


Luchtafweerkazerne als interneringskamp

Als interneringskamp werden de kazernes door de Amerikanen Camp IC74 genoemd. Het was een van de grootste nazi-kampen van het Amerikaanse leger.


Andere 'bekende' geïnterneerden tijdens het verblijf van Günter:

  • Augustus Wilhelm van Pruisen,

  • Richard Walther Darré,

  • Kurt Georg Kiesinger,

  • Franz Nüßlein en

  • Johann Ludwig Graf Schwerin von Krosigk.

De levensomstandigheden van Günter en deze gevangenen waren allesbehalve gunstig. Vooral in de begintijd door overbevolking. Gezien de voedselcrisis en de algemene schaarste in de naoorlogse periode was het voedsel, bizar gezien, soms beter dan dat van de uitgehongerde bevolking buiten het prikkeldraad.


Na 1948 deed de kazerne dienst als vluchtelingenkamp voor mensen die twee jaar lang uit hun thuisland waren verdreven.


Hoe lang Günter daar heeft gezeten, is niet met zekerheid vast te stellen. Uit informatie die ik heb ontvangen, valt wel opmaken dat hij op 4 december 1945 voor het 'DISCH' oftewel het gerecht stond.


Er moet dus ergens nog een gerechtelijke uitspraak van Günter beschikbaar zijn. Om daarachter te komen heb ik het archief in Ludwigsburg gevraagd waar ik deze kan vinden. In mijn volgende blog hoop ik daar meer details over te kunnen geven.


Update zoektocht

In mijn zoektocht de afgelopen weken:

  • Verzoek neergelegd bij de PersonArchiv-afdeling van het Bundesarchiv ten behoeve van het krijgsgevangenschap van Günter. De MilitarArchiv-afdeling heeft niets kunnen vinden over deze periode.

  • Verzoek neergelegd over rechterlijke uitspraken van Günter in het kader van denazifiseringstraject in Ludwigsburg

  • Persoonlijke brieven van mijn grootmoeder opgevraagd en gekregen van het Nationaal Archief.

  • Op 22 april ga ik op bezoek bij mijn Duitse familie in Hamburg. Hier zal ik meer te weten komen over wie Günter was, als vader en grootvader.

  • Stamboom onderzoek van mijn grootmoeder weer opgepakt.

  • Toegezegd om een GenTalk van 10 minuten over mijn zoektocht te houden voor het CBG op 25 juni aanstaande.

  • Op 15 april een bezoek gebracht aan het Vught's museum voor het in bruikleen geven van de persoonlijke spullen van Allard August Weddepohl, de eerste echtgenoot van mijn grootmoeder Margaretha, overleden op 12 mei 1940 na gevechten met de Duitsers.

Weblinks

Tijdens mijn zoektocht kwam ik het volgende tegen:


Nawoord

Afgelopen Paasweekend naar Vught en Maastricht geweest en in de voetsporen van mijn grootmoeder Margaretha gelopen. Komend weekend breng ik een bezoek aan mijn Duitse familie in Hamburg.

Als bestuurslid van Stichting Werkgroep Herkenning uitgenodigd om op 4 mei aanwezig te zijn bij de Dodenherdenking op de Dam, en tevens bij een herdenking in Kamp Vught. Wederom bijzondere momenten.


Dank voor uw aandacht !

Ik hoor graag van u!


115 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
Post: Blog2 Post
bottom of page