top of page

Oberfeldmeister Günter

Mijn grootmoeder wordt gevraagd haar kind af te staan tijdens haar verblijf in de Lebensborn kliniek Heim Hochland. Günter zit midden in de aanval op de Sovjet-Unie. Zijn zoon is al geboren en hij weet nog van niets. December 1941 is hij terug bij RAD en wordt hij bevorderd tot Oberfeldmeister.


Verder in deze blog 'Ondertussen...', 'Update zoektocht' met deze keer een belangrijk puzzelstukje uit het BHIC-archief en 'Weblinks'.

Laat me weten wat u vindt!

Tijdens operatie Barbarossa...

Mijn grootmoeder verblijft ruim drie maanden in Heim Hochland, tot 9 september 1941. Zij reist samen met haar baby terug naar Vught. Dat was overigens niet vanzelfsprekend zoals zij zelf heeft verklaard. Meerdere malen is haar gevraagd om haar baby achter te laten:

"Op verzoek van Kneisler kreeg de jongen de voornamen Günter Hans. Begin September 1941 ben ik uit genoemd ‘Heim’ weggegaan. Het kind nam ik mede ondanks dat er door de leiding van het ‘Heim’ op aangedrongen werd dat ik het kind daar zou achterlaten en zij voor zijn opvoeding zouden zorgen."

Ook is er een document waaruit valt op te maken dat zij in eerste instantie 21 augustus terug zou keren naar Nederland. Vanwege ziekte is dat naar begin september verschoven.

Uit dossier: Periode 12-11-1940 / 6-1-1942

Nadat mijn grootmoeder is teruggekeerd naar de Theresialaan 89 in Vught wordt Günter op 1 oktober 1941 bevorderd tot Oberfeldmeister bij RAD-Abt. 6/107 Oberschreiberhau.

Foto uit 1940 in de buurt van RAD 6/103 en 6/107.

Direct daarna gaat Günter naar Kdrt. zur 2/107 Kotzenau II, en nog geen twee maanden later weer naar RAD-Abt. A. 3/103 "Ritter von Schönerer", Pfaffendorf i. Rsgb. En vervolgens weer terug naar RAD 2/107.

Iemand een idee waar de afkorting Kdrt. voor staat?

Meer info over RAD-2/107 Kotzenau II via deze website.


Günter viel direct onder de Oberstfeldmeister. Om een idee te krijgen waaruit een RAD-gruppe bestond:

Ondertussen...

De verhoudingen tussen Duitsers en Nederlanders komen steeds meer op scherp te staan.


Voor de beeldvorming een aantal van de maatregelen die in de loop van september 1941 werden genomen:

  • 1-9: Joden in Duitsland worden verplicht de Davidster te dragen.

  • 15-9: In Nederland worden strenge maatregelen tegen Joden van kracht, deze zullen hen per direct uitsluiten van het openbare leven.

  • 16-9: Op bezittingen van het Nederlands Koninklijk Huis wordt door de Duitsers beslag gelegd.

  • 19-9: Verordening waarbij alle Joden vanaf de jeugdige leeftijd van 6 jaar in Duitsland verplicht zijn tot het dragen van een Jodenster in het openbare leven.

  • 30-9: Tussen 29 en 30 september worden bijna 34.000 joden naar het ravijn Babi Jar gedreven en geëxecuteerd door leden van 'Sonderkommando's', de Waffen-SS en Oekraïense collaborateurs. Zie ook Bloedbad van Babi Jar.


In januari 1942 verklaarde Reichsmarschall Hermann Göring dat het voor het Reich dringend noodzakelijk was arbeiders uit bezette gebieden te verplichten voor de Duitse oorlogsindustrie te werken.

In die maand werd in Nederland de Nederlandse Arbeidsdienst ingesteld. Jonge mannen moesten voor deze dienst hun arbeidsdienstplicht vervullen.

"Op hen, die pogen te ontvluchten of weerstand te bieden, zal worden geschoten."

Meer hierover is te vinden op oorlogsverhalen.com.

Update zoektocht

  • Vrijdag 9 juli ben ik in de studiezaal van het BHIC geweest om een aantal documenten in te zien. Hier een belangrijke ontdekking gedaan, zo weet ik nu in welke kindertehuizen mijn vader destijds is ondergebracht.

  • Het BHIC heeft documenten uit het archief gedigitaliseerd. Deze heb ik ingezien met o.a. een lijst met geïnterneerden in Kamp Vught. De naam van mijn grootmoeder wordt hierin genoemd.

  • In Sydney, Australië, wordt mijn blog nu ook gelezen.

  • Via werkgroep Herkenning ben ik contact gekomen met een schrijver die graag (klein)kinderen wil interviewen waarvan een van de ouders in een 'Lebensborn Kliniek' zijn geboren.

  • "Deutsche Mutter bist du bereit" , het boek van Dorothee Schmitz-Köster ligt klaar om te lezen over Lebensborn.

  • Heb ik een mogelijkheid ontdekt om filmmateriaal op te vragen bij Bundesarchiv over o.a. de taken van Reichsarbeitsdienst.

  • Op 22 juni 2021 zijn de projecten Engelandvaarders en Arbeidsinzet van start gegaan. Misschien levert dat info op over de onderduikers bij mijn grootmoeder in Vught.

Weblinks

  • Een document over een onderzoek naar misstanden in de Jeugdzorg: 'Onvoldoende beschermd geweld in de Nederlandse jeugdzorg van 1945 tot heden'.

  • Een artikel over het tehuis waar mijn vader in de periode van 6-1 tot 24-1-1945 is ondergebracht, beter bekend als: 'Het meest liefdeloze kindertehuis voor kinderen van foute ouders'.

  • Document uit Nationaal Archief met het inventaris van het archief van het Ministerie van Justitie: Bureau Bijzondere Jeugdzorg (7e Afdeling), 1945-1949 (1950).

  • Stichting Joods Erfgoed Den Haag een verhaal over : 'Begin razzia's en deportaties in Den Haag vanaf augustus 1942'.

  • Documentaire NPO 2DOC: 'Razzia in Rotterdam'. Ooggetuigen gaan terug naar de plaatsen en woonhuizen van waaruit zij als razzia-slachtoffers werden bijeengedreven.

  • Tijdslijn van gebeurtenissen tussen 1940 en 1945 opgesteld door ministerie van Defensie.

  • Filmpje met een impressie over de taken die RAD uitvoerde.

Nawoord

Ongeveer een jaar geleden ontdekte Jacqueline de naam van mijn grootvader in het CABR-dossier in het Nationaal Archief. Wat volgde was een indrukwekkende zoektocht met als resultaat het vinden van de halfbroers, en halfzus van mijn vader. Met betrekking tot de blog las ik een korte pauze in. De zoektocht gaat op de achtergrond verder.

Bedankt voor uw tips en aandacht.
122 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
Post: Blog2 Post
bottom of page