top of page

Wat vertelt mijn DNA?

In deze blog licht ik mijn DNA onderzoek toe en geef ik kort de stand van zaken over de zoektocht naar Günter Kneisler. Door de verlengde lockdown, kan ik niet naar de verschillende archieven. Ook moet ik wachten op het dossier uit het Bundesarchiv over Günter Kneisler. Dus mooi even de tijd om mijn DNA resultaten nader te bekijken.



DNA

In de zomer van 2020 heb ik bij MyAncestry een DNA-kit besteld en opgestuurd naar Dublin waar mijn DNA is omgezet naar data. Voordeel van een DNA-kit bij MyAncestry, is dat u de resultaten ook kan uploaden bij MyHeritage en GedMatch.


Eerst duizelde de DNA-resultaten mij en wist ik niet goed waarnaar ik moest letten. Gelukkig heeft Jacqueline mij in contact gebracht met iemand van het CBG die meer over dit onderwerp weet. Deze persoon heeft mij uitleg gegeven en tal van tips. Daar heb ik veel van opgestoken (red. Bedankt Rob!). Eerst maar eens beginnen bij de resultaten van MyAncestry.


Bij deze website kreeg ik bijvoorbeeld een inschatting van etniciteit. Zo is er in bovenstaand plaatje te zien dat mijn rootz voornamelijk in BeNeLux, Duitsland, Zweden en Engeland liggen. Leuk om te weten, maar waar ik echt benieuwd naar ben, is mijn directe familie en of er andere interessante connecties zijn.


De functie DNA-matches op MyAncestry gaf ook personen terug, die ook DNA hebben opgevoerd. Deze functie vergelijkt alle DNA's die in deze database zijn opgenomen. Twee andere DNA's hadden een getal boven de 100 centiMorgans (104 cM en 155 cM). Hoe hoger dit getal hoe meer verwantschap u heeft met deze persoon. Hiervoor is een gratis handig tooltje beschikbaar die aangeeft hoe ver deze persoon van u afstaat. Zou mijn grootvader zijn DNA ook bij MyAncestry hebben opgevoerd, dan zouden we boven de 984 cM moeten uitkomen. Helaas daar dus geen directe hit. Ook bij GedMatch (hoogste 31,8 cM) en MyHeritage (hoogste 126,8 cM) geen hogere score.


Dus ook hier geduld en regelmatig checken of er in de toekomst meer mensen hun DNA in deze database gaan opnemen.

Weet iemand of er in Duitsland ook nog andere websites zijn die aan DNA-matching doen?

Dan voer ik mijn DNA ook daar op, en wie weet...


Was DNA dan voor niks? Nee hoor, door het onderzoek ben ik via myHeritage wel op een andere stamboom gestuit van mijn moeders kant Polderman. Ben benieuwd waar deze stamboom inhaakt. Ik heb diegene benaderd, maar wacht nog op een antwoord.


Stamboom

Via MyAncestry en MyHeritage kunt u een stamboom aanleggen en per persoon feiten op een rijtje zetten. Zo krijgt u per persoon een mooie chronologische volgorde van gebeurtenissen die hebben plaats gevonden. Dit heeft mij houvast gegeven bij mijn zoektocht naar mijn grootvader Günter Kneisler. Ook heb ik een beter beeld gekregen onder welke omstandigheden mijn grootmoeder bepaalde keuzes heeft gemaakt of heeft moeten maken. Behoorlijk heftige beslissingen in een bizarre periode uit haar leven.


Wist je dat?

U kunt via de website forbears zoeken naar waar op de wereld de achternaam Kneisler voorkomt. De achternaam komt 385 keer voor en vooral in de Verenigde Staten (282) en Duitsland (87), dus wie weet levert dit later in de zoektocht nog een extra puzzelstukje op.

Stand van zaken

  • Birte Kneisler, mogelijke kleindochter Günter Kneisler, benaderd via stamboom myHeritage via betaald account (red. Jacqueline bedankt!).

  • Het CBG Tellingen laten uitvoeren op achternamen voor persoonskaarten en persoonslijsten. De persoonskaart en persoonslijst van mijn vader moet ik nog aanvragen bij gemeente Den Haag.

  • Uitstel bezoek aan BHIC in verband met verlenging lockdown. Bezoek is wel voorbereid. Dus zodra het kan, meteen!

  • De opdracht is nu vanuit Bundesarchiv definitief naar het bedrijf gestuurd, die het dossier van mijn grootvader gaat digitaliseren. Kan 8 tot 10 weken duren.


Nawoord

Ik ben nog steeds onder de indruk van alle mensen die helpen bij deze zoektocht naar mijn grootvader Günter Kneisler. Ook deze week werd ik verrast door een oud-collega/kennis van mijn vader. Zij was een Duitse lerares op de school, het Christelijk Gymnasium Sorghvliet in Den Haag, waar mijn vader op de administratie heeft gewerkt. Dat was voor mij nieuw!!! Ze wil mij graag helpen met Duitse brieven etc. en mij een keer ontmoeten. Dit contact kwam via een medebestuurslid van Die Hofstädter Musikanten van mijn vader, die haar naam en telefoonnummer doorstuurde (red. Bedankt Hans!).


Vragen of tips naar aanleiding van deze blog ? Laat het me weten.



114 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
Post: Blog2 Post
bottom of page